Twi voor beginners - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Roos Groot - WaarBenJij.nu Twi voor beginners - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Roos Groot - WaarBenJij.nu

Twi voor beginners

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Roos

16 Februari 2010 | Ghana, Kumasi

Mekyea wo!

Ja ik leer Twi, tenminste...dat probeer ik. Ik heb nog nooit een taal gezien of gehoord die zo nergens op lijkt, ok naast chinees dan misschien..
Twi is de tweede taal hier in in het Ashanti gebied, naast engels en het wordt behoorlijk veel gebruikt. De wat armere mensen kunnen vaak geen engels en dat zijn nou net de mensen die mij van een broodje ei moeten voorzien. vandaar dus.

Ik ben overigens nog niet veel verder gekomen dan: hallo! maar ik heb dan ook niet zo heel veel tijd om te oefenen (daar hou ik het tenminste op) mijn talenknobbel is voor deze taal ver te zoeken.
Maar ik zou toch echt moeten want vanmiddag test Joana me op hoofdstuk 1.

Joana en Esenam zijn twee meiden die bij mij op het kantoortje zitten. Het is heel gezellig met hun en we wisselen het werken een beetje af met micheal jackson liedjes meezingen :)

Dit weekend heb ik met Deborah en Augustine (een student uit het hostel die zichzelf heeft opgeworpen als onze persoonlijke begeleider) lekker chillend bij het zwembad doorgebracht. Er zijn best wat afrikanen die niet kunnen zwemmen, waaronder Augustine. Dus waren Deborah en ik zo lief om het heb te leren :) tenminste dat probeerden we, maar hoe leer je iemand om te drijven?! dat is iets wat ze echt niet kunnen. Ze vinden het een wonder hoe wij ons hoofd boven water kunnen houden zonder te zinken. Na een paar uur spartelde hij als een hondje door het water. Het zag er niet uit natuurlijk maar dat zeiden we uiteraard niet ;)

Aanstaande vrijdag gaan we het Ghanse uitgaansleven onveilig maken met wat mensen die we hier hebben ontmoet en dit weekend staat een meer met watervallen op het programma.

Al met al ben ik dus al aardig aan het wennen en leren we steeds meer leuke mensen kennen. En wat ook heel prettig is dat de nachtelijke keyboard sessies voorbij zijn en ik dus weer lekker kan slapen.

Oja, zondag zijn we met joana naar de kerk geweest. wat een happening! Het was propvol en mensen zaten tot buiten in de rij te wachten.. Het was leuk om het gospel koor te horen. Het voelde een beetje als Sister Act (wie deze film niet kent moet zich schamen)

Verder heb ik nog geen enge beesten in mijn bed gehad, wat een hele opluchting is. Wel heel veel kippen en geiten, niet in mijn bed maar over straat, en ontzettend veel salamanders. Deborah heeft er al een paar in dr badkamer gehad..

Op mijn werk gaat alles goed. De taken zijn me nu ongeveer duidelijk en de master studenten weten nu waar ze moeten zijn voor vragen, bij mij dus! (uh-oh! ;)) Deze week maak ik het rapport van de seminar af en de komende weken ga ik ook een paar communities en organisaties langs, leuk!

nou lieve mensen ik ga weer verder werken, dat moet ook gebeuren
fotos volgen snel

xxxxxxxxxx

Felicitaties voor Robbert, Emmalie en Sander, smmmmak!




  • 16 Februari 2010 - 14:29

    Kim Martinez:

    Hi Roosje!
    Het klinkt alsof je het goed naar je zin hebt, fijn om te horen!
    Hoe bevalt je baan verder?
    X Kim

    Ps: nog gefeliciteerd met je vriend zn verjaardag. ;-)

  • 16 Februari 2010 - 15:23

    Jezus:

    Helaas, ik kan niet altijd de eerste zijn!;-)

    Heerlijk verhaal weer! Ik zie jou al helemaal als zwemlerares, als dat maar goed gaat haha.. Succes met je Twi, die taal staat zeker niet bij google translator! ;)

    Kusjes van hier

  • 16 Februari 2010 - 16:15

    Sven:

    He Roos!

    Echt leuk om je verslagen te lezen en te horen dat je het leuk hebt daar.

    Ik mis je wel hoor hihi :D:D

    veel plezier nog en blijf zeker lezen.

    x Sven

  • 16 Februari 2010 - 17:39

    Mama:

    Mekyea wo roosje,

    Leuk verslag. Tuurlijk heb je wel een talenknobbel. Komt vast goed!
    Ik heb je Spaans horen praten, dus ik heb er alle vertrouwen in. Wat een drukte op de laatste foto, is dat een (auto)markt of de parkeerplaats voor de kerk?
    Oma Paula is vast heel blij met jouw kerkbezoek.
    Ik wacht met spanning op de andere foto's
    kus mama

  • 16 Februari 2010 - 18:44

    Sander:

    leuk verhaaltje liefie, veel plezier maken en ik hoop dat de komende weken zo snel gaan. ik wil er ook heen!!!

  • 17 Februari 2010 - 21:28

    Marja:

    Lieve Roos,
    Wat leuk om je verhaal te lezen, klinkt allemaal heel spannend.ik had er geen idee van dat je daar ook nog een uitgaansleven hebt.
    Ik ga vrijdag met Raul lune +vriend en lila een weekje skien.heb het eigenlijk wel een beetje gehad met de sneeuw en kou die we hier hebben, maar verheug me natuurlijk wel op het skien PS, nog gefeliciteerd met Sander.

    Veel plezier en succes daar.

    tot schrijfs.

    Liefs marja


  • 17 Februari 2010 - 22:55

    Teresita:

    Mekyea wo mn florretje, ja hoor, ik volg je blogje ook. Klinkt allemaal heel avontuurlijk, ben stiekem trots op je dat je dat maar allemaal zomaar doet! Toffe chickies zijn wij (quote van jou trouwens, die me altijd doet lachen)! Ik mail je gauw, en blijven schrijven... ik wil ALLES weten =) Blij om te horen dat je al wat op je pootjes terecht bent gekomen (en waarom klinkt dat alsof je een beest bent??) xxxxxxxxx besos
    Miss you babe

  • 18 Februari 2010 - 14:15

    Eef:

    Hee roos,
    hebben we niet voor niets zo lang op zwemmen gezeten. nu kan jij al je kennis overdragen ;) ben benieuwd met wat voor onmogelijke vragen de masterstudenten bij je gaan komen haha. hoe is het onderwijs daar?
    xxx

  • 21 Februari 2010 - 20:54

    Inge :

    Roos!
    Leuk om wat van je te horen! Ben helemaal verbaasd dat t telefoonverkeer gewoon goed werkt haha :)
    En fijn om te horen dat je je alweer wat meer thuis voelt en nuttige dingen aan anderen leert. Zwemmen kan toch van levensbelang zijn :) Veel succes met t leren van Twi, en alle ander dingen natuurlijk! Kus

  • 25 Februari 2010 - 10:27

    Mandy:

    Heeej Roos!
    Net even de tijd gevonden om rustig je verhalen te lezen; leuk verwoord en ZO herkenbaar...!
    Wat betreft dat broodje ei, deze zou je ook letterlijk kunnen nemen aangezien waarschijnlijk elke morgen het ontbijt een 'omelet' inhoudt?? ;) Verder echt leuk te weten wat je daar zoal meemaakt en wat de vorderingen van het project zijn..

    Succes verder en tot snel! :)

  • 16 Maart 2022 - 15:53

    Ik Heet:

    leukkk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

project kumasi

Recente Reisverslagen:

19 April 2010

De schaamte voorbij

06 April 2010

einde van verwaarlozing

19 Maart 2010

Meeting Kofi Annan

10 Maart 2010

Mole and more

25 Februari 2010

update
Roos

Actief sinds 04 Feb. 2010
Verslag gelezen: 568
Totaal aantal bezoekers 12862

Voorgaande reizen:

30 Januari 2010 - 29 April 2010

project kumasi

Landen bezocht: