its alive! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Roos Groot - WaarBenJij.nu its alive! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Roos Groot - WaarBenJij.nu

its alive!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Roos

04 Februari 2010 | Ghana, Kumasi

Aan al mijn nieuwsgierige aagjes...

jaaa hier is die dan, mijn eerste verslag uit het verre, warme,gelovige en mooie Afrika.

De meesten van jullie weten dat mijn ongeduldige reishart (;)) eigenlijk ligt in Zuid Amerika. maar Afrika is in zijn eerste week al bezig met een stevige inhaalslag.

Zaterdagmiddag ben ik vertrokken en net zoals vorige keer had ik alweer enorme spijt toen ik de douane door was: eng!!
gelukkig zat ik in het vloegtuig naast mijn projectcollega John waar ik gezellig mee heb zitten kletsen.

Zeven uur, 2 films en 1 dronken rus als buurman verder kwamen we aan in Accra, de hoofdstad van Ghana. (om 8 uur savonds was het daar nog steeds 30 graden!!)
Daar werd het team (we zijn met 4 deze week) opgewacht door de chauffeur en heb ik bijna mijn papiergeld afgestaan omdat de smoes: ''give me your paper money! I am with your organisation and you will get it back in your guesthouse'' opeens heel geloofwaardig leek.
gelukkig kon een deel van me nog een beetje helder denken en heb ik het niet gedaan.

Vanuit accra is het 4 uur rijden naar Kumasi en tijdens de rit viel me op hoeveel mooier ghana is dan ik had gedacht. Het is hier hardstikke groen en iedereen heeft heel mooi gekleurde gewaden aan.

Veel tijd om heimwee te hebben had ik niet want eenmaal in Kumasi hebben we aan 1 stuk door vergaderd en gediscussierd. Deze week is namelijk de seminar van het project waaraan ik meewerk. Daarvoor waren er een aantal workshopdagen waar wij, een aantal mensen met een handicap, studenten hier die een master in Disability and Development doen,hun leraren en specialisten aanwezig.

Het was heel interessant en leuk om de verhalen van de mensen hier te horen en ik ben gelijk in het diepe gegooit en moest zelf ook een presentatie geven.

Ze zijn hier echt enorm gelovig dus elke dag begint met een uitgebreid gebed. Elke keer werd er iemand anders uitgekozen om het gebed doen dus dat was meestal het moment voor mij om opeens erg druk ergens mee bezig te zijn of om me achter mijn buurman te verstoppen :) gelukkig ben ik tot nu toe nog niet gestrikt!

Ik ben ook goed bezig met de integratie want de plaatselijke specialiteit heb ik al gegeten: foe foe (zo schrijf je dat vast niet) Dit is warme soep met een enorme deegbal en vis erin. Ik had het al bij anderen gezien en het leek me best te doen, alleen zat er bij mij natuurlijk geen klein stukje vis in maar een heel grote kop met tanden en al!!! en jullie weten dat ik in al mijn bescheidenheid nooit overdrijf ;) (ja ik heb bewijsmateriaal!)

Als afsluiting van de seminar hebben we vandaag een excursie gemaakt naar een goudmijn. Na een ellelange introductie (ghanezen houden blijkbaar erg van uitweiden en verhalen vertellen), moesten we onze mijnwerkerskleding aan.

Iedereen kreeg laarzen, een helm en een overjas. Helaas waren bij mij aangekomen de heel onopvallende blauwe jassen op en moest ik een knaloranje overal aan! aarrrggg (ja ook hier heb ik bewijsmateriaal van maar ik weet niet of ik dat met jullie wil delen) alsof ik niet al genoeg opval met mijn spierwitte lijf.

Daarover gesproken: ik denk dat ik hier wat aan mijn vetvoorraad ga doen want zoals ik me in Ecuador een enorme lompe reus voelde, val ik hier behoorlijk in het niet tussen al die mooie rondborst-en billige vrouwen.

pfoeee ik heb eigenlijk nog heel veel meer te vertellen maar denk dat ik toch maar ga slapen...

Ik ga jullie snel meer vertellen

dikke kus Roeeeeees (zo noemen ze me hier, het liefst heel vaak achter elkaar :))

• 05 Februari 2010 - 06:57

Jezus:

Haaai Roesje,

Wat grappig haha!

Leuk om je verhaal te lezen, en ik had niet anders verwacht dan gekke dingen in de paar dagen dat je daar bent! ;)

We missen je maar zijn ook wel jaloers hoor wereldreizigster!

Geniet!!!

xxxx Jezus & co

• 05 Februari 2010 - 07:08

Hi Roosje:

blijf jij maar gewoon slank. ik denk dat die vrouwen en mannen (sorry Sander) jou juist heel speciaal vinden. en bruin word je vanzelf in zo'n zonnig land. Ben benieuwd naar je foto's.
    wat een baan heb je! je wordt wel meteen in het diepe gegooid.
    ben benieuwd hoe jouw gebedje gaat.

kus mama

• 05 Februari 2010 - 07:39

Kim :

Hi Roos!
    Wat leuk om je verslag te lezen! Hou me zeker op de hoogte en heeeel veel succes en plezier.
    Kus (ook van Ivan)

• 05 Februari 2010 - 08:22

Moor:

Roosje, superleuk om te lezen wat je allemaal uitspookt! Zie je al helemaal staan tussen de big momma's :) Komen er snel foto's? Heel veel plezier nog, lekker vaak schrijven, kusss

• 05 Februari 2010 - 08:35

Laura:

Hej Roos!
    Wat een verhaal al zeg, je bent pas bijna een week weg! Ze hebben je hard aan het werk gezet. Heb je wel beetje tijd om te acclimatiseren?
    Meis veel plezier daar en khou je site goed in de gaten :)
    Liefs Lau

• 05 Februari 2010 - 08:42

Suus:

Hi roeeeess!
    Heerlijk om te lezen! je haalt mijn mooie herinneringen aan Ghana weer boven..(ik heb de boeken er al bijgepakt hihi)!heel veel plezier en succes met hard werken! kus Suus. ps:akim's visum is nog steeds niet rond :(

• 05 Februari 2010 - 08:42

Marjolein:

Hee Roos!
    Nog geen week weg en nu al zoveel spannende avonturen! Ben erg benieuwd naar al het "bewijsmateriaal" dat je verzameld hebt ;)
    Heel veel plezier!
    kus Marjolein

• 05 Februari 2010 - 10:06

Nien:

Hey Roeeees!
    Wat een superleuke verhalen, ik ben blij dat je zo goed terecht bent gekomen! Begin me wel een zorgen te maken om mijn lompheid in Z-Amerika, misschien kan ik beter ook naar Afrika gaan ;)

Rondreizen naar allemaal geweldige landen en constant gave avonturen, wat een baan heb je toch.

Mis je nu al!

xxNien

• 05 Februari 2010 - 10:19

Sander:

ooooooohw wat een late reactie van je vriendje zeg!! ben blij dat je een site hebt nu en blijkbaar dus ook internet! JEEEEJ mis je wel hoor!! gelukkig word er goed voor me gezorgd! bedankt iedereen!!

• 05 Februari 2010 - 11:11

Joyce:

Ha Rosie!
    Klinkt al goed hoor je eerste avonturen, wat een droombaan heb je toch :) Ben benieuwd naar wat er allemaal nog komen gaat!
    Kusje

• 05 Februari 2010 - 14:50

Oma.van Mourik.:

lieve roos wat heb jij al veel mee gemaakt ik zie dat bord soep voor mij alles opeten hoor en let goed op je geld wat zijn die mensen gemeen en de volgendekeer ook bidden hoor nu komt dat meisje van de Vu ook lijkt gezellig voor je groetjes ook vav opa kus

• 05 Februari 2010 - 16:27

Mara:

Hey Roos,
    Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen en dat het zo bevalt! Je zult wel blijven opvallen daar hoor,na 3 maanden zijn ze nog niet uitgestaart.. hoeveel je ook aan je vet voorraad gaat werken ;)
    Was de Foe foe wel lekker of durfde je het niet meer op te eten na het zien van de vis?
    Heel veel plezier en succes met al je werk!
    Liefs

• 06 Februari 2010 - 12:43

Jezus:

Ieuwww t lijkt wel een schildpadden kop in je soep hahaha.. Ben trots op je hoor, de foto van je vuurdoop!!

xx Je zus

• 06 Februari 2010 - 13:32

Kamil En Lisette:

Hey Roeeeeeeeeeeees,

Wat een avonturen zeg! Hard werken maar zoals we op de foto zien een prima bed met roosjes erop om in te slapen. Hebben ze dat speciaal gedaan voor jou???

Werkse en succes, we houden je site in de gaten en we mailen tussendoor!

dikke knuffel vanuit het koude, natte en saaie Nederland van Kamil en Lisette.

• 08 Februari 2010 - 06:52

Pim:

He Roos, geweldig verhaal weer. Die vissenkop (of is het een schildpad) doet mij aan iemand denken :-) Veel succes, maat met de kop (!) er af lijkt het allemaal uitstekend te gaan lukken.

• 09 Februari 2010 - 06:19

Evelien:

Zooo je moest gelijk hard aan de slag! Haha die vis..!
    Hou ons op de hoogte van de gebeurtenissen,leuk om te lezen! xx evelien